Podsumowanie Forum IAB 2023 

02. czerwca 2023

Dwa niezwykłe dni Forum IAB 2023 za nami. Podczas konferencji ponad 120 wybitnych ekspertów z dziedziny marketingu, nauki i biznesu podzieliło się strategiami efektywnego prowadzenia biznesu w trudnych czasach. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023. Tegoroczna edycja Forum IAB odbyła się w dniach 30-31 maja w warszawskich Złotych Tarasach i tradycyjnie zgromadziła ponad 1000 osób. 

  • Doroczna konferencja IAB Polska – Forum IAB – to miejsce, gdzie wybitni eksperci w swoich dziedzinach spotykają się po to, aby wymieniać się wiedzą, tworzyć partnerstwa i poszerzać swoje perspektywy biznesowe.
  • Tematem tegorocznej edycji było “Sprawdzam. Jaka strategia na “ciekawe czasy”? “.
  • Forum IAB 2023 obejmowało ponad 80 wystąpień na 5 scenach, podzielonych na 6 bloków tematycznych.
  • Wystąpienia dotyczyły różnych aspektów marketingu, takich jak strategie na zmieniające się czynniki zewnętrzne, zachowania konsumentów, trendy, efektywność biznesu, zrównoważony rozwój i zarządzanie zespołami. 

Wielkie zainteresowanie i ogromne zaangażowanie 

Realizacja konferencji to zadanie, które wymaga ogromnego zaangażowania i współpracy wielu osób. Od pierwszych kroków planowania po ostatnie chwile przed rozpoczęciem wydarzenia, liczne jednostki i zespoły pracują nieustannie, aby zapewnić, że wszystko przebiegnie sprawnie i zgodnie z planem. Nad przygotowaniem i realizacją konferencji pracowało ponad 250 osób, w tym 48-osobowa Rada Programowa. 

– Mam przyjemność reprezentować Radę Programową pełną inspiratorów, osób naprawdę myślących bardzo szeroko, nie bojących się mówić tego, co czują. Przygotowanie programu nie było łatwe, bo czasy nie są łatwe. Rada w tym roku była wyjątkowo surowa, jeżeli chodzi o oceny. Wybraliśmy najlepszych prelegentów i najciekawsze tematy – zapewniała uczestników wydarzenia Przewodnicząca Rady Programowej Wiola Łada Szewczenko, Dyrektor ds. Digital Marketingu i Badań, PZU 

W konsekwencji Forum IAB 2023 zgromadziło ponad 1000 uczestników, a zainteresowanie udziałem w tegorocznej edycji konferencji było na tyle duże, że została uruchomiona transmisja z sali plenarnej na drugiej scenie kina. 

Pobiliśmy rekordy frekwencji do tego stopnia, że uruchomiliśmy drugą salę. To, co się dzieje na scenie sesji plenarnej, tam jest streamowane. – mówił ze sceny Robert Wielgo, członek zarządu IAB Polska. 

Aby ukierunkować treści, prelekcje zostały podzielone na 6 bloków tematycznych, obejmujących szeroki zakres zagadnień związanych z marketingiem. Każdy blok tematyczny skupiał się na konkretnej dziedzinie marketingu:  

  • Sprawdzam: Trendy. Co powraca i dlaczego, a co nas zaskoczy.   
  • Sprawdzam: Konsument. Strategie na zmieniające się zachowania konsumentów.   
  • Sprawdzam: Efektywność. Strategie sukcesu biznesu.   
  • Sprawdzam: Leadership. Strategie organizacji i zespołów.   
  • Sprawdzam: Rynek. Strategie na czynniki zewnętrzne.   
  • Sprawdzam: ESG. Strategie zrównoważonego rozwoju i marketingu. 

Ciekawe czasy, premiumizacja marek, zmierzch ciasteczek, czyli Forum IAB 2023 całkowicie stacjonarnie. 

Zgromadzonych licznie uczestników konferencji przywitali Włodzimierz Schmidt (prezes zarządu, IAB Polska) oraz Robert Wielgo (członek zarządu, IAB Polska). Prezes zarządu IAB Polska podkreślił znaczenie obecności tak wielu gości i wyrazili swoją wdzięczność za poświęcony czas i zainteresowanie: W tym roku spotkaliśmy się nareszcie, tak jak kiedyś spotykaliśmy, jeszcze przed pandemią, po konferencjach organizowanych całkowicie online. Po ubiegłym roku, kiedy byliśmy tutaj w wersji hybrydowej część z Was siedziała tutaj, część oglądała online – wreszcie wróciliśmy do korzeni – powiedział Włodzimierz Schmidt. 

Sesje plenarną (główny blok wystąpień) Forum IAB 2023 otworzyła Janina Bąk ze swoją prezentacją “Już dawno nie wystarczy mieć opinii. O tym, jak wyrazistość światopoglądowa może stać się elementem premiumizacji marki” Jeśli chcemy dokonać premiunizacji marki swojej albo wybranych produktów, to musimy podnieść wartość marki, ale nie dosłownie poprzez np. luksusowe opakowanie. Jednym z najbardziej skutecznych na to sposobów jest skorzystanie z tej wartości nie w rozumieniu dosłownym, ale etycznym, czyli sięgnięcie po rzeczy, które są ważne dla naszych konsumentów przekonywała statystyczka. 

W dalszej części sesji plenarnej mogliśmy zobaczyć jeszcze 7 innych prelekcji, a w tym między innymi Daniela Knappa, Chief Economist w IAB Europe, który w prezentacji pt. “Digital Advertising in Uncertain Times: 10 Theses on the Future of our Industry” przekonywał o potrzebie gruntownych zmian w branży komunikacji cyfrowej: Mierzymy się z recesją, mierzymy się z wojną, “zmierzchem ciasteczek” i musimy radzić sobie z tymi problemami w tym samym czasie. Ale w tym trudnym roku nie możemy poprzestać jedynie na balansowaniu pomiędzy tymi wyzwaniami, ale musimy przeprojektować naszą całą branżę. 

W tej części wystąpili także: Tadeusz Żórawski, Global eCommerce Strategy Director, Molecular BBDO, prof. Dariusz Doliński, członek rzeczywisty, Polska Akademia Nauk; pracownik naukowy, Uniwersytet SWPS, Łukasz Grobelny, analityk, COO, Questpass, Adam Nitecki, General Manager E-commerce, L’OReal Polska & Kraje Bałtyckie oraz Filip Beźnicki, Managing Partner, Stratosfera. Sesję plenarną uświetnił swoim występem Marcin Prokop. 

Po sesji plenarnej rozpoczęły się prelekcje w blokach tematycznych, które odbywały się równolegle w 4 salach Multikina i trwały do końca pierwszego dnia i przez cały drugi dzień konferencji. Eksperci w swoich prezentacjach starali się odpowiedzieć na pytanie: jak radzić sobie w tych “ciekawych czasach”. Wiele z ponad 70 wystąpień w tej części Forum IAB 2023 odbywało się w parach klient-agencja, jak np. „Sticky journey” – o tym jak pozorny chaos pomaga angażować Zetki i Millenialsów w komunikację McDonalds – którą prezentowali Jakub Strutyński, McDonalds Polska oraz Katarzyna Strachota, Dentsu Creative. 

Te czasy są na pewno bardzo ciekawe. Trudno się odwołać dokładnie do “tego czasu”, w którym się znajdujemy, ponieważ każda z marek myśli długoterminowo i to, co dla nas najważniejsze, to budowanie miłości i zaangażowania dla marki przez naszych konsumentów, i to jest coś, o czym dzisiaj mówiliśmy  – skomentowali swój występ Strutyński i Strachota. 

Pełną agendę Forum IAB 2023 można sprawdzić pod adresem: forumiab.pl/agenda 

Premiery i zapowiedzi  

Forum IAB 2023 stanowiło wyjątkową okazję do premiery dwóch ważnych publikacji: “Raportu Strategicznego Internet 2022/2023” oraz „Social Media 2023”. Pierwsza z nich, Raport Strategiczny, stanowi podsumowanie kluczowych wydarzeń i trendów minionego roku oraz wskazuje najważniejsze prognozy na rok 2023. Drugą publikacją była pierwsza edycja raportu “Social Media 2023”, powstałego na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport, który w przekrojowy sposób opisuje polskie media społecznościowe, jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.  Obie publikacje dostępne są na stronie internetowej IAB Polska. 

Konferencje takie jak Forum IAB służą nie tylko zdobywaniu wiedzy, ale także budowaniu eksperckości. Podobnie jak międzynarodowy program kwalifikacji zawodowych w obszarze marketingowej komunikacji cyfrowej – DIMAQ. Na Forum IAB 2023 Robert Wielgo, członek zarządu IAB Polska zapowiedział uruchomianie trzeciego, obok Basic i Professional, poziomu certyfikacji: 

Od początku funkcjonowania programu DIMAQ ponad 5000 osób przystąpiło do egzaminu. Mogę powiedzieć, że w tym temacie jeszcze nie padło ostatnie słowo, w tym roku – 2023 uruchamiany kolejny poziom certyfikacji, który jest adresowany do wszystkich młodych osób, które są dopiero u progu swojej kariery zawodowej – DIMAQ Student. Chcemy zadbać o to, żeby młody człowiek kończył studia nie tylko z dyplomem, ale także z rozpoznawalnym w branży certyfikatem – zapowiadał z głównej sceny Forum IAB 2023 Robert Wielgo. 

Wsparcie 20 sponsorów 

Tegoroczna edycja Forum IAB nie odbyłaby się bez wsparcia sponsorów. Wydarzenie cieszyło się wsparciem aż 20 czołowych firm obecnych na polskim rynku internetowym, co stanowiło istotny element sukcesu tej edycji konferencji. Wśród tych sponsorów znajdowało się 6 głównych partnerów, którzy wyróżnili się swoją obecnością na dedykowanych stoiskach wystawowych oraz 14 sponsorów wspierających. 

Sponsorzy Główni: TikTok, Grupa Blix,  Orange, TVN Media, Orion Media Group, Full Stack Experts  

Sponsorzy Wspierający: Mindshare, Hybrid.ai, Gazeta.pl, DoubleVerify, Google, Onet, Teads, MGID, Channel Factory, RTB House, Taboola, Mexad, Proxi.cloud, Wirtualna Polska 

Kolejna edycja i jubileusz IAB Polska 

Następne Forum IAB już za rok. Jednak tym razem to niezwykłe wydarzenie będzie miało szczególny wymiar, ponieważ w 2024 r. IAB Polska świętuje swój jubileusz 25-lecia. Forum IAB 2024 będzie wydarzeniem nie tylko inspirującym, ale także zostaną zorganizowane specjalne wydarzenia, które uczczą osiągnięcia organizacji i przywołają wspomnienia z lat minionych. Już dzisiaj zapraszamy na kolejną edycję wszystkich, którzy przez te lata przyczyniali się do sukcesu IAB Polska i będą świętować jubileusz razem ze Związkiem. 

O Forum IAB 

Forum IAB to organizowana przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska konferencja marketingowa. Podczas wydarzenia uczestnicy poznają najnowsze trendy i sposoby na prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych. Zwykle są to 2 intensywne dni spotkań i ponad 80 bezkompromisowych wystąpień najlepszych ekspertów marketingu, biznesu i nauki. Konferencja organizowana jest od ponad 20 lat.    

Nad programem Forum IAB czuwała 48-osobowa Rada Programowa. Przewodniczącą Rady Programowej jest Wiola Łada-Szewczenko, Dyrektor ds. Digital Marketingu i Badań, PZU. Wiceprzewodniczącymi Rady są: Małgorzata Niska, Head of Media Strategy, dentsu Polska oraz Roman Grygierek, Prezes Zarządu, INIS 

Wydarzenie objęte było akredytacją DIMAQ. Posiadacze certyfikatu otrzymali punkty recertyfikacyjne za: udział stacjonarny – 40 pkt.; udział w roli prelegentki/prelegenta – 50 pkt. 

Sponsorzy Główni: TikTok, Grupa Blix, Orange, TVN Media, Orion Media Group, Full Stack Experts 

Sponsorzy Wspierający: Mindshare, Hybrid.ai, Gazeta.pl, DoubleVerify, Google, Onet, Teads, MGID, Channel Factory, RTB House, Taboola, Mexad, Proxi.cloud, Wirtualna Polska 

Patroni medialni: Wirtualna Polska, Gazeta.pl, Onet, Radio 357, NowyMarketing, Marketer+, Marketing przy kawie, Online Marketing Polska, naTemat, Puls Biznesu 

Współpraca: Newspoint, Super Efektywny Marketing